הייתי בקורס קציני מודיעין בדיוק שלושים שנה אחרי מלחמת יום הכיפורים. נראה היה כאילו זכרון הכישלון המודיעיני עדיין טרי, והמילה שחזרה על עצמה שוב ושוב היתה "קונספציה". כזכור, אחת הסיבות למלחמה היתה קיבעון של אמ"ן ולפיו מצרים לא תצא למלחמה בשנה הקרובה בגלל מחסור בנשק. ה"קונספציה" הזו הביאה לכך שכל הפעולות המלחמתיות שהצבא המצרי עשה, כולל החלפת תדרי קשר, קידום טנקים לתעלה והקמת סוללות עפר ענקיות – פורשו כחלק מתרגיל.

קל לשפוט בדיעבד, אבל בפועל כולנו סובלים מקונספציה. המוח האנושי מבוסס עליה, כך שממש ברגע זה יש כנראה איזושהי קונספציה שגם אנחנו חיים לפיה – מחליטים משהו, ואז מתאימים את העובדות אליה. צריך הרבה אומץ כדי לחרוג מקונספציה, במיוחד אם כולם מאמינים בה ומשכנעים שזה הדבר הנכון והאמיתי. ומה הקשר לפרשת השבוע?

שנים עשר מרגלים שולח משה לתור את הארץ. היו אלה אנשים דגולים ומוערכים, שתפקידם היה לדווח על מצבה של הארץ. בשובם הם מתארים אותה במילים קשות, וגורמים ליאוש, חולשה ורפיון לאומי.

נשאלת השאלה, וכי המרגלים שיקרו? והרי לדעתם הם אמרו אמת, ולשם כך משה שלח אותם!

הבעיה היא שהמרגלים סבלו מקונספציה מוטעית. עובדה ששניים מהם, יהושע בן נון וכלב בן יפונה, חשבו אחרת. קשה להאמין שלמרגלים היתה אג'נדה נסתרת, הם הרי היו כל כך חכמים ומכובדים, אך זה בדיוק מה שקרה. בהתחלה הם מתארים את הארץ כ"זבת חלב ודבש", ואז עוברים לתאר את אויבי הענק שחיים כאן ואת 'העובדה' שזו ארץ אוכלת יושביה. וככל שהם מדברים, האג'נדה מתגלה – "ויוציאו דיבת הארץ אשר. תרו אותה…". אם בהתחלה הם עוד מדברים בהגיון, מהר מאוד הרציונליות נעלמת. *"ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם"*. מבלי שנפגשו עם איש, הם כבר יודעים איך מסתכלים עלינו… חכמים שכאלה.

לקונספציה הזאת יש שם – לא נעים להגיד – שנקראת "שנאה עצמית". זו גישה יהודית שחביבה מאוד על אומות העולם, האומרת שאין לנו מה לחפש בארץ הזאת, ובכלל, אנחנו לא מיוחדים. בימינו היו מזמינים את המרגלים לכנסי שלום בגרמניה, להרצאות אקדמיות בבריטניה ולפגישה מיוחדת עם "ראשי מדינות מודאגים".

אך האמת היא שגם ליהושע וכלב היתה קונספציה. גם הם החליטו מראש על דרך, ופירשו את כל מה שראו לפיה. אלא שאצלם הקונספציה היתה *"טובה הארץ מאוד מאוד"*, ואותה אומות העולם פחות אוהבים. אבל אנחנו יודעים את האמת – *"לזרעך נתתי את הארץ הזאת,* גם כשזה מעצבן או לא פופולרי.
רק אתמול (יט סיון) חל יום פטירתו של הרב שמואל מוהליבר זצ"ל, מראשוני חובבי ציון וממקימי מזכרת בתיה. אפשר לסיים בדבריו: "לאומות העולם יש מקומות קדושים בארץ ישראל, ואילו לעם ישראל – הארץ כולה מקום קדוש הוא".

שבת שלום!
דרור יהב


https://youtu.be/wv1io8R_Y88

להצטרפות לסוכריה לשבת (קבוצה שקטה): https://chat.whatsapp.com/H4hGYrecFWn2xSpy6uznl1

Print Friendly, PDF & Email