לפני שנים היתה תכנית ברדיו בשם "למה זה קורה לי?", שבה אנשים התקשרו ושאלו מקובל אחד למה למרות שהם אנשים טובים קורים להם דברים רעים, ולמה אנשים שהם מכירים שמתנהגים ברשעות דווקא מצליחים בחיים. איפה הצדק?

פתרון אפשרי לחידה הקשה הזו אולי נמצא בפרשה שלנו. יצחק מברך את יעקב במילים הבאות: "ויתן לך האלוהים מטל השמיים ומשמני הארץ ורוב דגן ותירוש", ואילו את עשיו הוא מברך במילים "משמני הארץ יהיה מושבך". את שני הבנים הוא מברך בשפע גשמי, אבל אצל יעקב הוא מזכיר את שם האלוהים ואצל עשיו – לא.
מה הסיבה? לכאורה, הדבר ברור: יעקב צדיק ועשיו לא. אבל רש"י מסביר כך: 'אלוהים' הוא שם שמורה על מידת הדין והצדק. ליעקב אומרים "ויתן לך האלוהים" כי רק אם יגיע לך – תקבל, אבל אם לא יגיע – לא תקבל. אצל עשיו לא – בין אם תהיה זכאי לכך ובין אם לא, הוא כבר יתן לך.
עכשיו באמת איפה הצדק?! יעקב הטוב תלוי במעשיו, ועשיו נהנה משפע בלתי מוגבל ואינסופי בלי קשר למה שיעשה?!

התשובה היא – כן.
מי שהוא בעל אמונה מצדיק עליו את הדין (מקבל את המציאות באהבה). הוא יכול לעמוד מול האמת בלי לאבד את אמונתו, וגם אם הדברים לא ילכו לפי רצונו הוא לנצח יישאר דבוק וקשור עם ה' יתברך בקשר שאי אפשר להתיר. ואילו עשיו קצר רוח, הוא רוצה הכל עכשיו ומיד. אם לא יקבל – יכפור בכל, ועוד יגיד ש'גם ככה התפילה לא מועילה'. ילד קטן שרוצה שיספקו לו את כל רצונותיו, אחרת…

כמה חשוב לזכור את הנקודה הזו כשהדברים 'לא מסתדרים'. מי אמר שלא? אולי רק בעיניים המוגבלות שלנו, שרואות הכל דרך קשית קטנה ומצומצמת (זמן, מרחב, גלגול חיים…), אבל ה' יתברך תמיד יודע את האמת – "גם ברוך יהיה".

שבת שלום!

להצטרפות לסוכרייה לשבת: https://chat.whatsapp.com/H4hGYrecFWn2xSpy6uznl1

Print Friendly, PDF & Email