סיפור אמיתי: לפני כמה שנים נסע צעיר ישראלי בטרמפים ברחבי ניו זילנד. אחד הנהגים שעצר לו גילה שהוא יהודי מישראל, והזמין אותו אל ביתו. הוא אירח אותו כיד המלך ביחידת דיור מפוארת ששכנה בחצר, על חשבונו, ורק ביקש ממנו לבוא לארוחת הערב. כשהגיע לשם הבין הצעיר שהמארח הזמין את כל בני משפחתו כדי לחזות בפלא – הוא עצמו. הם היו משפחה נוצרית מאמינה, וביקשו ממנו לומר דבר תורה. הבחור – שהיה קיבוצניק שלא הקשיב במיוחד בשיעורי תנ"ך – לא ידע את נפשו. בסוף תרגם להם פרק תהלים, שאותו קרא לראשונה בחייו. פתאום התחילה אם המשפחה לבכות. אביה מאושפז במצב קשה, ורק אתמול סיפרה לבעלה על חלום שבו מלאך מראה לה את המספר 91. בדיוק אותו פרק בתהלים (צ"א) שקרא הבחור. למחרת בבוקר הם 'הטיסו' אותו לבית החולים, שיברך את האבא…

כיהודים אנחנו מתפלאים: מה כל כך מרגש לפגוש אחד מאיתנו? אנחנו אנשים רגילים שחיים חיים רגילים. ומצד שני, כשאנחנו חושבים על עצמנו כקבוצה, אנחנו מבינים שיש בנו משהו יוצא דופן. לפעמים רק על ידי תגובת הגויים גם אנחנו מתחילים להבין זאת: "אז יאמרו בגויים הגדיל ה' לעשות עם אלה", ורק אחר כך "הגדיל ה' לעשות עימנו, היינו שמחים". אז מהי אותה נקודה חמקמקה ששקופה לנו?

פרשת יתרו כוללת עניינים רבים וחשובים, שאחד מהם הוא *"ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש".* אנחנו מכירים מקומות קדושים, אנשים קדושים, אבל עם קדוש? מי שמע על דבר כזה?

ובכן, אלוהים שמע. לא רק שמע, אלא גם ביקש ואפילו הבטיח. סיפורו של העם היהודי מופלא כל כך בגלל שכבר שלושת אלפים שנה הוא עושה את הדבר שנראה בלתי אפשרי. ליצור אומה שחיה על פי קדושה – חיים שהם 'מעבר ל-'.
זו אומה שיש לה מקום קדוש שעומד בליבה – המשכן, ואחר כך בית המקדש. יש לה זמן מקודש – השבת, והמועדים שיונקים ממנה. ארץ מקודשת – ארץ ישראל, ואורח חיים שמכניס קדושה לכל רגע, מקום, מעשה וקשר בין אישי.

להיות "גוי קדוש" זה להיות אומה שחיה עם ההבנה שיש משהו בלתי מושג, ולהתאמץ להנכיח אותו במציאות… יהודים לא חיים רק בשביל לחיות; לא שורדים בשביל לשרוד. אנחנו נמצאים כאן כשותפיו הנבחרים של אלוהים. במעמד הר סיני, שעומד בלב הפרשה,מתגלה השליחות שקיבלנו – "לעשות לו דירה ב(עולמות ה)תחתונים" – ומחייבת אותנו לקחת את השותפות ברצינות. אומות העולם מזהות בנו את הנקודה הזו. האם נדע גם אנחנו לממש אותה בחיינו?

כל אחד מאיתנו הוא אדם רגיל, אבל כאומה אנחנו מיוחדים מאוד. אפילו בניו זילנד כבר יודעים.

שבת שלום!
דרור יהב

https://youtube.com/zCXxKsdBEn0

להצטרפות לסוכרייה לשבת:https://chat.whatsapp.com/H4hGYrecFWn2xSpy6uznl1

Print Friendly, PDF & Email