בתוך אוירת הספינים שאנחנו נמצאים בה כבר זמן רב, צריך לתת מקום של כבוד לפרעה, שעושה בית ספר לכל הספינולוגים.

כאשר משה ואהרן נשלחים בפעם השניה אל פרעה, הם מקבלים הוראה לבצע לפניו אות – להפוך את המטה לתנין. אבל נאמר להם גם שלא יבצעו את האות מיוזמתם, אלא רק אם פרעה יבקש זאת.

אפשר להבין למה – פרעה עשוי לחשוב שהם הכינו "תצוגת קסמים" מראש, והדבר יוריד מעוצמת האות. אבל נשאלת השאלה: למה שפרעה בכלל יבקש מהם מופת? הרי כל האינטרס שלו הוא לבטל את כוחם, להראות שהם סתם ארלי פרחי, ולא להגדיל אותם!

נחמה ליבוביץ הסבירה שאולי דווקא בגלל זה הם נערכו לכך שפרעה יבקש אות. הוא הרי היה בטוח ששני הזקנים הזרים האלה, שלא שייכים לכת החרטומים, לא לאיגוד חכמי מצרים ולא למכשפים, לא יצליחו לחולל שום מופת ושינוי בסדר הטבע. דווקא בגלל זה הוא ידרוש מהם אות!

בין הפעם הראשונה שהגיעו משה ואהרן לפרעה ועד הפעם השניה קרו אירועים רבים: הכבדת העול, הגברת הצרות. כל זה גרם לשוטרי בני ישראל לבוא לפרעה ולבקש רחמים על אחיהם. כשזה לא הועיל, הם הפנו את הטענות כלפי משה ואהרן, כאילו בגללם באו הצרות… הם אלה שהרגיזו את פרעה, הם הבאישו את ריח העם בעיניו, הם שגרמו לצרות.

פרעה השיג את מבוקשו. לא אליו מופנה זעם ההמונים אלא אל מנהיגיהם. החמרת הגזרה לא רק שלא הגבירה את השנאה אליו, אלא יצרה בלב ההמונים חוסר אמון ומרמור כלפי משה ואהרן. פייק ניוז במיטבו.

כל מה שנשאר לפרעה הוא לחשוף זאת ברבים, ולגרום סופית למפלתם של שני המנהיגים המערערים על שלטונו. להראות אותם בתור שני זקנים מבודדים, נלעגים, לא רק על ידי המצרים אלא גם על ידי העברים. לכן הוא מבקש מהם מופת – כדי לבזות אותם. אבל כשמשה ואהרן אכן מבצעים אותו, הוא מסרב לקבלו ומבטל את ערכו. כאן מסתבר דבר גדול: האות והמופת לא משפיע אלא על מי שמוכן נפשית לקבלו.

אלא שפרעה לא הבין דבר אחד: את סדרת החינוך שמתכננים לו יזכרו לדורות. הרבה אחרי שכתבי החדשות והעיתונאים מטעם ימוגו לאורך ההיסטוריה, ימשיכו בני ישראל להזכיר את הסיפור המופלא על האותות והמופתים שנעשו בארמון השקרים, כי "נצח ישראל לא ישקר ולא ינחם".

שבת שלום!

להצטרפות לסוכרייה לשבת: https://chat.whatsapp.com/H4hGYrecFWn2xSpy6uznl1

Print Friendly, PDF & Email