אודות אריך פרום | erichfromm

         אריך פרום

לפני כמעט 70 שנה נכתב אחד מספרי הפסיכולוגיה הגדולים של כל הזמנים. המחבר, פסיכולוג יהודי-אמריקאי בשם אריך פרום, קרא לו "אמנות האהבה". עד היום הספר נותר רלוונטי ועדכני כאילו נכתב היום, למה? כי למרות השנים שחלפו, טבע האדם לא השתנה בכלל.
פרום טוען שלמרות שכל בני האדם רוצים אהבה, בפועל נדיר למצוא אהבה אמיתית בעולם המודרני. אחת הסיבות לכך היא שרוב האנשים מחפשים איך להיות נאהבים, לא אוהבים.
ההבדל עצום.
כשאני מחפש להיות נאהב, אני בודק כל הזמן מה בן/בת הזוג עושה כדי לגרום לי להרגיש טוב. בעוד שכשאני מחפש להיות אוהב, אני שואל את עצמי מה אני יכול לעשות כדי לאהוב?
פרום קובע שאחד המרכיבים הבסיסיים של האהבה הינו הכבוד. אהבה לא יכולה לפרוח בסביבה שבה לא מכבדים אחד את השני, ובכך הוא מצטרף לחז"ל שאמרו: "וכן צוו חכמים שיהיה אדם מכבד את אשתו יתר מגופו ואוהבה כגופו" (רמב"ם). הכבוד קודם לאהבה, כי הוא זה שמאפשר אותה.

פרשת השבוע נפתחת בפסוק שפונה למשה ונראה מעט תלוש מהקשרו: "ואתה תצוה את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלות נר תמיד".
למילה "תצוה" יש כמה משמעויות. אפשר להבינה מלשון ציווי, פקודה. ואפשר להבינה מלשון "צוות וחיבור". כלומר משה הוא זה שיכול לפעול את החיבור בין בני ישראל. למה דווקא הוא?
כי תכונתו של משה הייתה ענוה, משה הוא האדם הענו מכל אשר על פני האדמה. רק על ידי ענוה אפשר לחבר בין בני אדם, במקום שבו אין התנשאות ואין ניסיון לתפוס שליטה, ואף אחד לא מרגיש שהוא יותר טוב מהשני.

מתחת לחופה אומר האיש לאישה: "הרי את מקודשת לי… כדת משה וישראל". "דת משה" זה ביטוי שכמעט לא פוגשים, אנחנו נקראים עם ישראל, יהודים, בני אברהם יצחק ויעקב, מה פתאום נכנס פה משה?
המילה "דת" מגיעה מפרסית, היא מופיעה הרבה במגילת אסתר, וכולנו זוכרים את המודל של "דת אחשוורוש". כשוושתי המלכה לא מוכנה לבוא לפני המלך, האירוע מסתיים בכך שמסלקים אותה מהמלוכה ומחפשים אישה אחרת במקומה. למה? כי הדבר יגרום לביזוי של הבעלים, אם חס ושלום האישה תגיד מה היא חושבת… "להיות כל איש שורר בביתו", זו דת אחשוורוש.
דת משה זה משהו אחר לגמרי. כשבונים בית, החתן אומר לאישה – "אני רוצה שהבית שלנו יהיה מיוסד רק על אדני הענווה. לא שאני אהיה השולט או שאת תהיי השולטת, מה פתאום. אין כאן שליטה, כאן יש מקום רק לקב"ה. שנינו תמיד שואלים מה ה' רוצה, ואת זה נעשה".

שבת שלום
דרור יהב

הצטרפו לקבוצה שלי

 

Print Friendly, PDF & Email