הפסיכולוג פרופ' מרדכי רוטנברג, זוכה פרס ישראל, עבר חיים לא קלים. כילד הוא היה עד לאירועי ליל הבדולח, כחייל בשנים שלאחר קום המדינה הוא נלחם ואיבד חברים בקרבות, ובנו בעז נפל במהלך שירותו הצבאי.
רוטנברג יכל לבכות על מר גורלו, אבל במקום זה הוא בחר לפתח שיטה פסיכולוגית יהודית שתועיל בין היתר בהתמודדות עם טראומות וסיפורי חיים קשים. אחד הכלים שלו נקרא "שילחון" – הלחנה מחדש של החיים, או "רה ביוגרפיה". הרעיון הוא להסתכל מחדש על החוויות המעצבות של החיים ולתת להן פירוש חדש, לכתוב מחדש את סיפור החיים של עצמנו מנקודת מבט בוגרת, בריאה ומעצימה.

רוטנברג לא סתם קרא לשיטות שפיתח 'פסיכולוגיה יהודית'. הוא נשען על מגוון מקורות, אך נדמה שהראשון שיישם את השיטה היה יוסף הצדיק. כשהוא מתגלה סוף סוף בפרשתנו בפני אחיו, באחד הרגעים הדרמטיים בתנ"ך, הם נבהלים מפניו. החשש שמא ירצה לנקום על מה שעוללו לו עשרים ושתיים שנה קודם נראה הגיוני מאוד.
אך מתברר שבמהלך השנים הארוכות הללו יוסף עבר שינוי. במקום להתמקד בסבל, הוא מעדיף לחפש משמעות. יוסף אינו מתעלם ממה שקרה: *"אני יוסף אחיכם אשר מכרתם אותי מצרימה"*, אך מצד שני בוחר לספר את הביוגרפיה שלו אחרת ולהעניק לה משמעות חדשה: *"וישלחני אלוהים לפניכם לשום לכם שארית בארץ ולהחיות לכם לפליטה גדולה"*. שלוש פעמים חוזר יוסף על כך שאלוהים שלח אותו למצרים, וגם מבקש מהאחים שלא יריבו בגללו. יוסף למעשה *מצדיק* בדיעבד את מהלך חייו מתוך מבט של אמונה, ואולי בגלל זה הוא מכונה *יוסף הצדיק.*

יוסף ידע היטב שלאדם אין שליטה על גורלו. בניגוד לרצונו, הוא הושלך לבור, נמכר לעבד, הואשם בניאוף והושלך לכלא. אך בכל מה שעבר עליו הוא ידע שיש לו בחירה אחת בלבד – באיזה אופן להגיב למציאות.
יוסף בוחר ליצור את חייו. בכך הוא פותח שער לאלה שיבואו אלפי שנים אחריו: ללמד אותנו את סוד ההלחנה מחדש של מנגינת החיים.

שבת שלום!

https://youtu.be/U5negGqng_4

להצטרפות לסוכרייה לשבת:https://chat.whatsapp.com/H4hGYrecFWn2xSpy6uznl1

Print Friendly, PDF & Email