בפוסט הקודם דיברנו על בעיות שמתגלות כשרוצים להתחיל ללמוד תורה ברצינות. הפעם נתחיל לדבר על הפתרון – שיטת לימוד שנועדה לעזור לכם לקבוע סדר לימוד ברור, מעניין ורלוונטי.
קראתי לשיטה "חמש האצבעות" מכיון שכאשר רוצים לאחוז במשהו, משתמשים בכל חמש האצבעות שלנו. באותו אופן, גם כשאנו רוצים לאחוז בבסיס הרוחני והאינטלקטואלי של עם ישראל, התורה, עלינו לעשות שימוש ב'חמש אצבעות', שהן חמישה תחומים שונים שבאמצעותם נכסה את ים החומר העומד לפנינו.
חשוב לציין שלא המצאתי שום דבר חדש. השיטה מבוססת על כמה עקרונות שקבעו חכמינו זכרונם לברכה:
- חלוקת הלימוד למספר תחומים ולא להתמקד רק בתחום אחד (למשל, לא ללמוד רק ליקוטי מוהר"ן ואפילו לא רק גמרא).
- הלימוד נעשה ב'מנות' קטנות, כל יום קצת, כך שנוכל לשמור על ההתלהבות ולא להתייאש.
- בקיאות – בכל חלקי התורה היא תנאי יסודי להבין את התורה (בלשון חז"ל, "סיני עדיף מעוקר הרים"), ולכן במקביל ללימוד מעמיק נשתדל לכסות ולהקיף עד כמה אפשר את ים התורה.
- עקביות – קביעת עיתים לתורה באופן מסודר ויום-יומי. גם אם פספסנו את המנה היומית, אל דאגה: מחר נמשיך מאותה נקודה בה הפסקנו.
התכנית מתאימה גם לנשים וגם לגברים, למעט חלק מ'האצבעות' שבהן יש הבדלים מסוימים על פי ההדרכות של חכמינו ואתייחס אליהן במקומות המתאימים. בכל פוסט אציג אצבע אחת, אסביר אותה ואפרט עליה, אציע לכם ספרים מומלצים וגם: בונוס מיוחד! קראו עד הסוף…
האצבע הראשונה שאיתה נתחיל היא: התנ"ך.
למה לא לקרוא את התנ"ך כמו שהוא?
אי אפשר להכביר במילים על חשיבות התנ"ך במסורת של עם ישראל. "ספר הספרים" הוא גם בסיס האמונה של עם ישראל ושל התרבות המערבית. התנ"ך מתחלק לתורה, נביאים וכתובים, כשהחלק החשוב ביניהם עבורנו הוא חמישה חומשי תורה, הכוללים את דבר ה' שנאמר ישירות למשה רבנו.
איך לומדים את התורה? בניגוד למה שאולי מקובל לחשוב, לא מספיק רק לקרוא את הטקסט ולראות למה אנחנו מתחברים… (אף על פי שזה נחמד). ההבנה הפשוטה שלנו את הטקסט עלולה להטעות אותנו, ואז התורה עלולה להפוך מ"סם חיים" ל"סם המוות". למשל, בתורה נאמר שה' הוציא את עם ישראל ביד חזקה ובזרוע נטויה. האם פירוש הדבר שלבורא העולם יש יד או זרוע? כמובן שלא. כבר כתב דוד המלך בתהלים "תורת ה' תמימה, משיבת נפש". ומסבירים, מתי התורה היא משיבת נפש ומיישבת את הדעת? כשהיא תמימה, כלומר שלמה. לכן עלינו ללמוד את התורה עם פירוש מהימן ומוסמך שעבר במסורת הדורות.
מתחילים ללמוד
התורה מתחלקת לפרשות, אותן קוראים מדי שבת במסגרת "פרשת השבוע" בבית הכנסת. כל פרשה מתחלקת בעצמה לשבע עליות. כדאי לקרוא מדי יום את העליה של אותו יום (ראשון, שני, שלישי…) עם פירוש פשוט ובהיר – אני ממליץ מאוד על פירושו של הרב שטיינזלץ בהוצאת קורן, שכתוב בעברית מדוברת ומתאים מאוד לדורנו. באופן זה אתם יוצרים לעצמכם קביעות לקרוא את התורה מדי יום ביומו, ומצטרפים למחזוריות הלימוד יחד עם כל עם ישראל. מדי שנה תוכלו ללמוד את אותה תורה עם פרשן אחר, וכך להרחיב את ידיעותיכם על התורה. אולי לא כל יום תספיקו לקרוא את כל הפרשנות שנאמרה, אך אל דאגה. העיקר שתספיקו משהו. אם תשמרו על עקביות, תזכו להתקדם בצעדים קטנים ומדודים ולגמוא מרחק עצום.
ספר מומלץ: תנ"ך קורן עם פירוש הרב שטיינזלץ.
מתקדמים
למתקדמים יותר, שכבר קראו את התורה פעם או פעמיים, מומלץ ללמוד את התורה עם פירוש של אחד ממפרשי התורה הרבים שעמדו לנו במהלך הדורות. הפירוש המומלץ ביותר הוא זה של רש"י (רבי שלמה יצחקי), וכדאי מאוד להתחיל ממנו. לא סתם תתקשו למצוא מהדורה של חומש שאין בה את הפירוש הבסיסי הזה… כשאתם קוראים את העלייה של אותו יום, נסו להקיף כמה שתוכלו מפירוש רש"י. חסידי חב"ד לומדים מדי יום את החומש עם פירוש רש"י במסגרת החת"ת, וזה בהחלט מומלץ לכל אחד.
בנוסף, חשוב לקרוא שניים מקרא ואחד תרגום (ראשי תיבות שמו"ת). ההלכה שנפסקה בשולחן ערוך קובעת שיש לקרוא מדי שבוע את פרשת השבוע באופן הבא: קוראים פסוק אחד פעמיים, ואז את תרגום אונקלוס פעם אחת. אונקלוס היה גר רומאי שתרגם את התורה לארמית, השפה המדוברת בעם ישראל בסוף ימי בית שני. תרגומו מתייחד בכך שהוא מקפיד לפרש את הפסוקים באופן שמרחיק מאוד את הגשמת האל, והרמב"ם הירבה לשבח אותו על כך. נכון, בהתחלה זה יישמע כמו סינית, אבל אם תתמידו תרוויחו שני דברים: גם תשפרו את הארמית שלכם (טוב לגמרא!), וגם תלמדו להבחין בכל מיני מושגים חשובים.
ספר מומלץ: חומש עם תרגום אונקלוס ופירוש רש"י. המהדורה שאני הכי ממליץ עליה היא רש"י כפשוטו, חומש הכולל בנוסף לכל הנ"ל את גם את פירוש רש"י המבואר בלשון ימינו. חשוב מאוד.
מיטיבי לכת
אחרי שרכשתם לעצמכם את מיומנות קריאת שנים מקרא ואחד תרגום (ראשי תיבות שמו"ת) ואתם כבר די בקיאים בפירוש רש"י, תוכלו להתקדם לפרשנים אחרים: רמב"ן, אור החיים הקדוש, כלי יקר, רש"ר הירש ועוד ועוד אינספור פרשנים. לכל אחד סגנון אחר, קריאה אחרת, וכדאי לכם להקיף כמה פרשנים (בנחת…). הנוסף, זו הזדמנות להוסיף לעצמכם לימוד בנ"ך – נביאים כתובים. גם כאן כדאי להתחיל עם פרק ביום של תנ"ך קורן. תוכלו ללמוד את הנ"ך לפי הסדר (יהושע, שופטים, שמואל…) או לבחור ספרים שמעניינים אתכם. כך או כך, שמרו לעצמכם מקום ללמוד גם את "האצבע השניה" מדי יום!
רוצים לדעת עוד? אתם צריכים את "רק מתעניין", ספר חובה לכל מי שמעוניין להתחיל ללמוד יהדות.
Trackbacks/Pingbacks