לפעמים הדבר הכי קשה הוא להכיר בכך שיש מצבים שאין בהם פתרון יפה. כל הבחירות הן כואבות, וכל הדרכים מובילות לסבל.

רוני איתן, במאמר שכתב השבוע על המלחמה בעזה, עימת אותנו מול דילמה מוסרית חריפה: חמאס יצר מציאות שבה לא משנה מה ישראל תבחר לעשות – הכל יהיה "לא מוסרי" בעיני העולם.

נימנע מהפצצה? יופי, ניצחון לחמאס, והמגן האנושי הוכח כמוצלח. נפציץ ונפגע באזרחים? נהדר, עכשיו אפשר לנופף בגופות הילדים ולהוכיח את רצחנות ישראל. נטיל מצור? אנחנו מרעיבים אזרחים. נאפשר להם לצאת למקום מוגן? אנחנו מפעילים מחנות ריכוז.

איתן מדבר על "פינוק מוסרי" – מושג יפהפה שמסביר למה אנשים מסוימים חושבים שאפשר לבחור בפתרון יפה, בדרך נעימה, בפעולה שלא תפגע באף אחד. אבל המציאות לא שואלת אותנו מה אנחנו רוצים.
הקריאה שלו גרמה לי לחשוב על פרשת השבוע, שמתארת מניפולציה מתוחכמת זהה.

בלק מלך מואב חושש מכוחו העולה של עם ישראל. הוא שוכר את שירותיו של בלעם, מכשף מנוסה, כדי שיקלל את עם ישראל.

כשבלעם מגיע, בלק מוביל אותו למקום בשם "קרית חוצות". המדרש מסביר שהמטרה הייתה להראות לבלעם את כל הערים הגדולות של מואב – עם כל האנשים, הנשים והטף שבתוכן – כדי שירחם עליהם.
הוא אומר לו: "ראה מה אלו באין להרוג: בני אדם ותינוקות שלא חטאו להם!"

כמה אירוני. המלך מבקש שירחמו על הילדים של מואב, כדי שיוכלו להשמיד את הנשים והטף של ישראל. זוהי המהות של רחמים סלקטיביים: אני מרחם על שלי, אבל רוצה להשמיד את שלך. (אצל חמאס זה יותר גרוע, אפילו על ילדיהם הם לא מרחמים).

בלק למעשה המציא כאן תבנית שאנחנו מכירים היטב: להשתמש ברחמים כמניפולציה. להציג את עצמך כמי שדואג לחפים מפשע, בזמן שאתה מוכן להקריב אותם למען השגת הכוח.

זוהי אולי הצורה המתוחכמת ביותר של צביעות מוסרית – לא רק לעשות רע, אלא לעטוף אותו במילים יפות של רחמים וצדק.

רחמים אמיתיים נראים אחרת לגמרי. הרב קוק כותב שאהבה אמיתית נוגעת לכל האנושות: "מי שאור האמונה מתגלה עליו בטהרתו, הוא אוהב את כל הבריות כולם בלא שום שיור כלל".

אבל – וזה חשוב – אהבה אמיתית כוללת גם צדק: "אוהבי ה' – שנאו רע". אהבת האדם לא אומרת ויתור על המלחמה ברע. להיפך, היא דורשת מאיתנו להביס אותו כדי להציל את הטוב.

כמו שכתב איתן:

"המאבק הזה גדול מישראל, וגדול מחמאס. הוא מאבק על השאלה אם ניתן לנצח את הרוע, בשעה שהוא משתמש בשיטות השפלות ביותר כדי להלחם. האם למדינות תרבותיות יש דרך לנצח ברבריות, או שאותם ברברים, באמצעות שיטות מלחמה ברבריות, יזכו לחסינות דווקא בשל אותן שיטות".

הסיפור עם בלק איננו אגדה שקרתה לפני 3,000 שנה. הוא חי וקיים גם בימינו. האם ניכנע, או שנמצא את הדרך להתמודד עם השיטות הנלוזות שלו?

שבת שלום
דרור יהב
נהניתם? הצטרפו לקבוצת הווטסאפ שלי