כשווס קינגסלי, מנהל קשוח ואיש משפחה קפדן, ביקר ב"עולם הים", הוא התרשם עמוקות מיכולתם של המאלפים לגרום ללווייתנים הענקיים, מהטורפים האימתניים ביותר באוקיינוס, לבצע צלילות וזינוקים מדהימים.
אחרי שחזה במופע, קינגסלי פתח בשיחה עם המאלף הראשי וממנו למד את הטכניקות של אנשי המרכז הימי – איך לבנות אמון, להדגיש את החיובי ולהכווין מחדש התנהגות שלילית. טכניקות שמאפשרות את הביצועים המופלאים האלה.
אותה שיחה, מספר הפסיכולוג קן בלנצ'רד, גרמה לקינגסלי לבחון בעיניים חדשות את סגנון הניהול הביקורתי שלו. הוא התחיל להבין כיצד כמה ממגרעותיו בתור מנהל, בעל ואב פעלו לכרסום האמון שניתן בו וגרמו נזק של ממש למערכות היחסים שלו עם הזולת.
הוא התחיל להבין את ההבדל שבין "תפסתי אותך על חם!" לבין "כל הכבוד!", בין תפיסת בני-אדם בקלקלתם ובין נתינת מחמאה.
מדענים רבים חקרו את כוח ההשפעה של המילה הטובה. בלנצ'רד מצא שמילה טובה אחת ממנהל יכולה להעלות את התפוקה של עובד ב-30% לפחות. אתם יכולים לתאר לעצמכם מה המילים הרעות והביקורות עושות…
וזה לא רק בעבודה, זה בכל תחום בחיים.
השבוע אנחנו קוראים על חשיבות ההרמה של הזולת – "נשא את ראש בני גרשון".
נשא זה מלשון הרמה, להרים את מי שנמצא למטה, לתת לו פרגון וחיזוק בדיוק כשהוא צריך את זה.
חז"ל אומרים שלפעמים מספיקה מילה טובה אחת כדי להרים אדם משאול תחתיות.
כל אחד מאיתנו יכול להיות המנהל, המורה, ההורה או החבר שנותן את המשפט המדויק שמשנה למישהו את החיים. ובספר הזוהר נאמר שכשם שאדם נענש על מילה לא טובה (לשון הרע), כך הוא נענש על מילה טובה שהיה יכול ולא אמר…
בימים לא פשוטים אלה, זה בדיוק מה שאנחנו צריכים כעם. מילים טובות, התבוננות במעלות של הזולת ונחמה.
"אדרבה,
תן בליבנו שנראה כל אחד מעלת חברינו,
ולא חסרונם, ושנדבר כל אחד את חברו
בדרך הישר והרצוי לפניך
ואל יעלה שום שנאה מאחד על חברו חלילה.
ותחזק אותנו באהבה אליך,
כאשר גלוי וידוע לפניך,
שיהא הכול נחת רוח אליך."
שבת שלום ומבורך
דרור יהב
הצטרפו לקבוצה שלי