הרב יהודה לייב מיימון, שר הדתות הראשון של ישראל, חלם להקים מחדש את הסנהדרין. כשפגש את בן גוריון, ביקש ממנו לסייע להגשים את החלום.
"זה בלתי אפשרי", אמר בן גוריון. שהרי קראנו בתורה שיתרו אמר למשה לבחור שופטים שהם "אַנְשֵׁי חַיִל, יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת, שֹׂנְאֵי בָצַע".
"מילא אנשי חיל ויראי שמים – עוד ניתן למצוא", טען בן גוריון, "אבל איפה תמצא שונאי בצע?".
הרב מיימון חשב רגע ואמר: "אל תדאג. בשביל כסף, נמצא גם שונאי בצע…"
הכותרות סוערות סביב הרפורמה המשפטית, שאחד מסעיפיה הוא שינוי שיטת הבחירות לשופטים. הליך הבחירה מכונה כיום בעיתונות "קודש הקודשים" של מערכת המשפט הישראלית.
אבל עיון חטוף ברשת מגלה שגם ועדה זו סובלת מריבוי פרשיות כאלה ואחרות, שאינן תמיד מריחות כמו מלון בוטיק בלשון המעטה (בלי להזכיר שמות).
למרות הדימוי של יושרה ונקיות כפיים ללא רבב, כבר כתב אחד מכתבי המשפטים בארץ: "מדובר בוועדה מעין פוליטית שכמו בכל מנגנון בחירה שנשען על רוב ומיעוט, מתנהלת לפי פשרות, דילים ועסקאות".
הגיוני, אנושי, אבל בטח לא "קודש קודשים".
כאילו בתזמון מהשמיים, תהליך מינוי השופטים עומד במרכז פרשת השבוע.
זה מתחיל ביתרו חותן משה, שמציע למשה להפריט את האחריות השיפוטית. במקום לשאת הכול עליו – לחלק אותה לדרגים נמוכים יותר, ולשמור אצלו את הסמכות הגבוהה ביותר.
אך גם סוף הפרשה מזכיר את הנושא: "לא תעשון איתי אלהי כסף ואלהי זהב".
בפשט הדברים, הפסוק אוסר לעשות פסל ותמונה.
מצד שני, איסור זהה נאמר במפורש רק כמה פסוקים קודם לכן, בעשרת הדיברות: "לא תעשה לך פסל וכל תמונה"!
למה צריך לחזור על כך שוב?
בואו תשמעו דבר מעניין.
לא כולם מכירים זאת, אבל פירוש המילה "אלוהים" בלשון הקודש היא – שופטים!
כך למשל נקרא בפרשת משפטים בשבוע הבא, "והגישו אדוניו אל האלהים".
הפסוק אומר שיש לקחת את העבד שמסרב להשתחרר (כן כן) אל השופט.
כך גם בפרשת בראשית: "ויראו בני האלוהים את בנות האדם כי טובות הנה", ומסביר רש"י: "בני השרים והשופטים".
פירוש המילה אלוהים אפוא הינה שופט.
בחזרה לפסוק שלנו.
חכמים פירשו אותו כך: "לא תעשו אלוה הבא בשביל כסף וזהב; זה הדיין שמינוהו מפני עושרו בלבד".
סוגיית מינוי הדיינים כל כך רגישה. מינוי של אדם שאינו מתאים לתפקיד, שאינו איש אמת וירא שמיים, שעוסק בפוליטיקה במקום לפסוק לגופו של עניין, גורם לרעידת אדמה חברתית.
"רבן שמעון בן גמליאל אומר, על שלשה דברים העולם קיים: על הדין ועל האמת ועל השלום, שנאמר 'אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם'".
הדין והצדק הם אחד היסודות שעליהם מושתת העולם – בלי שופטים שהם אנשי אמת, יראי שמיים ללא מורא מבשר ודם, לא תהיה חברה בריאה וישרה. וזה הבסיס להכול.
שבת שלום
דרור יהב
אהבתם? הצטרפו לסוכרייה לשבת.