כמה מיליונים איבדנו במצרים? זו השואה שלא מדברים עליה, שמזכירים בחטף בליל הסדר בין המרור לשולחן עורך, שמתייחסים אליה כבדרך אגב, אך היא נמשכה כמעט 210 שנים. היו בה סבל לרוב, רעב, התעללות, פחד, ובעיקר – יאוש. לא רק שעבוד בגוף, מכות והצלפות ועבודת פרך, אלא גם שיעבוד הרוח. וכשנתלו ברחובות מודעות גדולות ובהן הגזרה החדשה: "השליכו כל ילד עברי ליאור!", איבדו העבריים כל תקוה.

אבל אמא אחת לא התייאשה. היא לקחה את בנה הקטן, עטפה אותו בשמיכה והניחה בתיבת גומא, שולחת אותו לגורלו בתוך נהר נורא שדם יהודי לא פסק לעלות ממנו. ושם, בתוך התופת הזו, מצאה את התינוק לא אחרת מאשר בתו של צורר היהודים – בת פרעה.

"וַתֵּרֶד בַּת פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל הַיְאֹר וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל יַד הַיְאֹר וַתֵּרֶא אֶת הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף, וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ".

חכמינו נחלקו מה פשר המילה "אמתה", משום שיש לה שתי משמעויות בעברית: אמה=שפחה, אך אמה=יד. מהקשר הפסוק נראה שמדובר על שפחה, שהרי בת פרעה ירדה אל היאור עם נערותיה, וכנראה שלחה אחת מהן להביא את התיבה. אבל אם כך, מדוע התורה כבר השתמשה במילה "נערה" למה להחליף אותה במילה אחרת? נראה שיש כאן גם פירוש דרשני אלטרנטיבי: המילה "אמתה" פירושה "ידה". בת פרעה שלחה את היד כדי לאחוז את התיבה שהיתה רחוקה ממנה, ובדרך נס היד התארכה והגיעה עד התיבה.

כמה מוזר! האם אלוקים מחלק ניסים לכל אחד ככה סתם? האם בת פרעה לא יכלה לגשת אל הסבך ולחלץ משם את התיבה?

שאלה זו נשאלה על ידי רבי שמחה בונים מפשיסחה, מגדולי תלמידי הבעל שם טוב, שהסביר שמסתתר כאן רעיון עמוק. לפעמים באות לאדם מחשבות טובות על דברים גדולים, מלאי חסד וקדושה, אבל בתוך תוכו הוא יודע שאין לזה סיכוי לקרות. זה כל כך מופרך… אבל, מסביר רבי שמחה, ש"אם באמת יכוון האדם במעשהו בכל ליבו ונפשו, אין שום דבר שבעולם עומד לנגדו… וכן כאן [עם בת פרעה], היא עשתה את שלה לשלוח את ידה, על כל פנים אמה אחת, ונעשה לה נס שנשתרבבה [התארכה] ידה אמות הרבה".

החכמה היא לעשות את הצעד הראשון. להאמין שזה אפשרי, גם אם הכל מסביב מוכיח אחרת. ואז, לפעמים, בתוך החשכה, מופיעה פתאום יד ארוכה שנושאת אותנו על כנפי נשרים, ומבלי שנבין איך זה קרה אנחנו מגלים ש… הגענו.

בשאיפה אל האינסוף, אל הבלתי מוגבל והבלתי אפשרי, מתגלה ניצוץ הנשמה האלוקית. ועבורה – הכל אפשרי.

שבת שלום!

אתם מוזמנים לשתף ! אנא ציינו הפנייה לאתר: pashut-yahadut.co.il

Print Friendly, PDF & Email